Ontwikkeling
De ontwikkeling van de Diagnostische Vragenlijst Omgaan met Leren (DVOL) is gestart in 2016. De vragen zijn bij voorgaande onderzoeken getest. Deze vragen zijn gebaseerd op bestaande theorieën over de gevolgen van leerproblemen.
Gegevens over de vragenlijst
De DVOL is een screeningsinstrument voor allerlei mogelijke sociaal-emotionele gevolgen door bijvoorbeeld dyslexie, ADHD en/of autisme. De leerling wordt gevraagd om aan te geven hoe hij of zij zich door leerproblemen voelt en tot wat voor gedrag dat leidt. De DVOL kan een belangrijk signaleringsinstrument zijn voor docenten. Bijvoorbeeld bij leerlingen met moeilijk gedrag kan mogelijk de oorzaak vastgesteld worden. Maar ook bij leerlingen die ogenschijnlijk geen problemen hebben kunnen soms problemen aan het licht komen.
-
Inhoud - 60 specifieke vragen over gevoelens en gedragingen op school - 30 vragen over gevoelens tijdens schoolwerk - 10 algemene vragen
-
Tijdsduur Gemiddeld ongeveer 20 minuten
-
Rapportage Diverse schalen voor sociale en/of emotionele problemen zoals faalangst, depressie of opstandigheid
-
Procedure Rapportages kunnen worden opgevraagd via Peter Tamboer
-
Kosten Voorlopig gratis
-
Betalingswijze n.v.t.